Als je start met ondernemen of als zzp’er, dan krijg je daar van de Belastingdienst een verplichting bij: de btw-aangifte. De btw-aangifte doe je alleen als je ondernemer bent. Maar, wanneer moet je btw-aangifte doen?
Hoe vaak doe je btw-aangifte?
Als eerste is het handig om te weten dat de meeste ondernemers standaard per kwartaal aangifte doen. De Belastingdienst maakt deze keuze op basis van de SBI-code waarmee jij je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.
Per kwartaal btw-aangifte doen
Als je per kwartaal btw-aangifte doet, zijn de datums als volgt:
Het 1ste tijdvak loopt van januari tot maart, de uiterste betaal- en ontvangstdatum is 30 april.
Het 2de tijdvak loopt van april tot juni, de uiterste betaal- en ontvangstdatum is 31 juli.
Het 3de tijdvak loopt van juli tot september, de uiterste betaal- en ontvangstdatum is 31 oktober.
Het 4de tijdvak loopt van oktober tot december, de uiterste betaal- en ontvangstdatum is 31 januari.
Per maand btw-aangifte doen
Wil je per maand aangifte doen? Dat kan. Je kunt je hiervoor aanmelden met het schrijven van een brief naar uw belastingkantoor in de regio. Dit kan handig zijn als je elke kwartaal grote bedrage btw moet betalen. Dit doen ondernemers vaak die meer dan € 10.000 per maand aan btw betalen.
Per jaar btw-aangifte doen
Je kunt ervoor kiezen om één keer per jaar btw-aangifte te doen. Daarvoor zijn een aantal vereisten:
- Je betaalt minder dan € 1.883 btw per jaar
- Je hebt geen vergunning artikel 23 (handel met buiten de EU)
- Je hebt een eenmanszaak
- Je hebt minder dan € 10.000 aan leveringen/diensten binnen de EU
Met een brief kun je je hiervoor aanmelden bij de Belastingdienst.
Verschil omzetbelasting en inkomstenbelasting
Ten eerste is het goed te weten dat de aangifte omzetbelasting en btw-aangifte hetzelfde is. Het verschil tussen de omzetbelasting en inkomstenbelasting is, dat je de aangifte inkomstenbelasting één keer per jaar doet en je aangifte doet over de winst van jouw onderneming. Voor de omzetbelasting ben je als het ware een doorgeefluik voor de Belastingdienst. De Belastingdienst hanteert belasting (Bruto Toegevoegde Waarde, BTW) over producten en diensten (21% of 9%). Jij bent een tussenstation, daarom reken jij BTW en geef je dit weer door aan de Belastingdienst. Het is de bedoeling dat de eindgebruiker, de particulier, dit betaald. Daarom mag je omzetbelasting terugvragen als je als ondernemer kosten maakt bij een andere ondernemer.
Mijn tip
Zet altijd de btw die je ontvangt apart op een spaarrekening. Zo heb je altijd genoeg als het tijd is voor de btw-aangifte. Als je bij KNAB zit, dan kun je instellen dat 21% van alle inkomsten automatisch voor je apart wordt gezet.
Vragen
Heb je vragen over de btw-aangifte of zoek je een cursus? Meld je dan aan mijn voor community!