Kantoor aan huis

Veel ondernemers hebben een kantoor aan huis. Dat is ook niet zo gek, je hebt geen reistijd en je hebt geen huurkosten. Maar, kun je als ondernemen iets doen met de kosten van een kantoor aan huis? Kun je bijvoorbeeld de btw terugvragen van de muurverf? Of zijn de kosten van de bureaustoel aftrekbaar? Lees verder om daarachter te komen.

Eerst is het belangrijk om te weten wanneer de Belastingdienst een kamer ziet als werkruimte. De Belastingdienst hanteert de volgende eisen:

  • De ruimte moet een eigen ingang hebben
  • De ruimte moet eigen sanitaire voorzieningen hebben zoals een toilet
  • De ruimte zou verhuurd kunnen worden aan een willekeurige derde

Veel kantoren aan huis zullen niet voldoen aan deze eisen. Er wordt vaak gewerkt in de woonkamer of een extra slaapkamer. 

Wanneer mag je deze kosten dan wel aftrekken? 

Het kan de moeite zijn een ruimte te bouwen met de juiste criteria voor een zelfstandige werkruimte. 

Ook de inrichting, dus bijvoorbeeld een plantje voor op kantoor, is niet aftrekbaar. Een bureau en bureaustoel ook niet. Wél mag je apparaten zoals een telefoon, computer of printer opvoeren als kosten. 

Laten we voorbeeldondernemer Sanne gebruiken. Sanne is van plan een schuur om te bouwen tot yoga studio. Door de juiste investeringen te maken, kan ze de kosten van de verbouwing volledig op de zaak zetten. Deze kosten drukken veel op haar winst en door de afschrijvingskosten heeft ze hier nog jarenlang profijt van. 

Als Sanne wil dat haar schuur volledig zakelijk kan worden gezien, moet ze rekening houden met de gestelde eisen van de Belastingdienst.

Sanne mag alleen de energiekosten als zakelijke kosten nemen waarvan ze kan aantonen dat die betrekking hebben op de schuur. Je mag dus niet als je een kantoor aan huis hebt, de energiekosten van de privéwoning deels op de zaak zetten. 

Als Sanne het huis samen met haar partner heeft gekocht, dan moet 90% van haar inkomsten in de werkruimte worden verdiend. 

Let er wel op dat als Sanne na een paar jaar haar woning (inclusief schuur) verkoopt, dan is de opbrengstwaarde (boekwaarde minus verkoopprijs) winst voor jouw bedrijf. Hier betaal je belasting over. 

Wanneer is dit wel een werkruimte?

Voorbeeld: Zij heeft voor € 15.000 de schuur verbouwd. Ze schrijft per jaar €1.000 af (restwaarde van € 5.000, afschrijven over 10 jaar). Na 3 jaar verkoopt ze haar huis. De schuur heeft een boekwaarde van € 12.000. Ze verkoopt haar huis, het deel van de schuur heeft een waarde van € 13.000. Ze maakt een boekwinst van €1.000 over de schuur. Dit wordt bij de winst opgeteld. 

Let op! Bovenstaand is alleen van toepassing bij een werkruimte in een privéwoning. De verbouwings-/inrichtingskosten van een gehuurd kantoor zijn altijd aftrekbaar. Wel moet je 70% van je inkomsten in dat kantoor verdienen. 

Weet je niet zeker of je de kosten mag aftrekken? Gebruik dan hier de rekenhulp van de Belastingdienst.

Wil je mij een vraag stellen over dit onderwerp? Wordt dan lid van de community!

online boekhouder

Hi!

Ik ben Jenka. Ik help jou graag met al je vragen op het gebied van boekhouding en belastingzaken!

Instagram

Kom bij de boekhoud community!

Download het 'Grip op je cijfers'-pakket voor maar € 27!

Misschien vindt je dit ook interessant: