Het einde van het jaar is inzicht… dus als ondernemer denk je misschien dat het handig is om nog even snel kosten te maken. Ik zal dit zeker niet aanraden. Ondernemers denken dan vaak nog even snel kosten te maken die aftrekbaar zijn, terwijl dan uiteindelijk blijkt dat deze kosten helemaal niet 100% aftrekbaar zijn en dan valt het tegen. Misschien vraag je je af welke kosten dan wel aftrekbaar zijn als zzp’er? Dat leg ik je uit in dit artikel!
Wat zijn zakelijke kosten?
Als ondernemer weet je waarschijnlijk dat je zo veel mogelijk kosten op de zaak wilt zetten. Want, hoe hoger de kosten, hoe lager de winst. Dit betekent weer dat je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen.
De Belastingdienst geeft zelf de volgende criteria aan zakelijke kosten: ‘Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben. Alle andere kosten zijn niet aftrekbaar.’
Welke kosten zijn aftrekbaar als zzp’er?
De Belastingdienst geeft onderstaande posten als soorten kosten:
Soort kosten | Toelichting |
Werkruimte thuis | Wat ik vaak verkeerd zie gaan bij ondernemers die een kantoor aan huis hebben, is dat de kosten van een verbouwing van het kantoor op de zaak wordt gezet. Helaas is dit niet altijd aftrekbaar. Als jij bijvoorbeeld de muren van je kantoor wil schilderen, dan zijn deze kosten niet aftrekbaar. Dit komt omdat de ruimte van je woning behoort tot jouw woning (huur of koop) en deze woning is privé- eigendom. Wanneer mag je deze kosten dan wel aftrekken? Het kan de moeite zijn een ruimte te bouwen met de juiste criteria voor een zelfstandige werkruimte. Ook de inrichting, dus bijvoorbeeld een plantje voor op kantoor, is niet aftrekbaar. Een bureau en bureaustoel ook niet. Wél mag je apparaten zoals een telefoon, computer of printer opvoeren als kosten. De btw van inrichtingskosten (bureau, stoel) mag je wel in aftrek brengen, maar de kosten niet. |
Relatiegeschenken in de vorm van voedsel, drank en genotmiddelen | Kosten voor relatiegeschenken, en reis- en verblijfkosten zijn niet volledig aftrekbaar. De Belastingdienst vindt dat hier een privékarakter aan hangt waardoor deze kosten beperkt aftrekbaar zijn. In 2022 geldt een drempel van € 4.800. Dit betekent dat de eerste € 4.800 niet aftrekbaar is en alles daarboven voor 100%. |
Telefoonabonnement thuis | 0% |
Zakelijke telefoongesprekken thuis | 100% |
Vakliteratuur | Algemene literatuur, dus niet. |
Werkkleding | Alleen als het te dragen is voor activiteiten van de ondernemingen. Denk aan een schoenen met metalen neus of een overall. Een blazer met spijkerbroek helaas niet, tenzij het een logo heeft met minimaal 70 cm2. |
Verhuizing en dubbele huisvesting | Dit is een tip die heel weinig ondernemers weten. Als je voor jouw onderneming gaat verhuizen, en de verhuizing is echt om zakelijke redenen, dan mag je zowel de kosten van het overbrengen van de inboedel én een vast bedrag van € 7.750 in aftrek brengen. |
Auto van de zaak | Als de auto op de zaak staat, kun je alle autokosten opvoeren. Anders zie tip 7. |
Zakelijke kosten eigen auto | Na het opvoeren van de kilometers houden veel ondernemers op met geld besparen op het gebied van de auto, maar, er is nog een mogelijkheid! Je mag namelijk een deel van de btw van de autokosten óók aftrekken. Wat je hiervoor moet doen is een sluitende kilometerregistratie bijhouden. |
Zakelijke reiskosten | 100% van de werkelijke kosten, mits deze goed onderbouwd zijn |
Studiekosten | Het deel van de kosten die je maakt om bestaande vakkennis uit te breiden. |
Welke kosten zijn niet aftrekbaar?
Let op, dit zie ik vaak verkeerd gaan, voedsel, drank en genotmiddelen die privé worden gebruikt zijn niet aftrekbaar. Ook kosten voor persoonlijke verzorging zoals kapper, acupuncturist, masseur is niet aftrekbaar. Ook boetes zijn niet aftrekbaar van de kosten.
Verder zijn sommige kosten een grijs gebied. Het is daarom aan te raden altijd met een boekhouder óf de Belastingdienst te overleggen als je twijfelt of bepaalde kosten zakelijk zijn.
Soms kun je met een goede onderbouwing er mee weg komen. Maar wordt niet te creatief met het opvoeren van kosten!
Ik denk bij mezelf altijd: had ik deze kosten gehad als ik mijn onderneming niet had gehad? Onderbouw goed voor jezelf of je het zakelijk karakter kunt onderbouwen voor je de kosten opvoert.
Kijk met deze insteek waar je nog extra kosten op de zaak kunt zetten.
Twijfel je of je bepaalde kosten mag aftrekken? Gebruik dan hier de rekenhulp van de Belastingdienst.
Wil je mij een vraag stellen over dit onderwerp? Wordt dan lid van de community!