Welke verdienmodellen zijn er?

Een verdienmodel is de wijze waarop jouw bedrijf omzet genereert. De basis van elk verdienmodel is dat je waarde toevoegt aan het product of dienst dat je verleend. Maar welke verschillende verdienmodellen zijn er nu eigenlijk?

Welke verdienmodellen zijn er?

De verschillende verdienmodellen die je hebt zijn bijvoorbeeld:

  • Handel
  • Productie
  • Service
  • Nacalculatie (uurtje-factuurtje)

En de meer passievere verdienmodellen zijn:

  • Programma’s
  • Schaalbare Producten
  • Abonnementen
  • Reclame / Affiliate Marketig
  • Netwerkmarketing
  • Freemium

In deze blog zal ik alle verdienmodellen met je bespreken.

Verdienmodel #1 – Handel

Handel is een eeuwenoud verdienmodel. Je voegt waarde toe, kan je marges zelf bepalen en het is relatief makkelijk op te schalen! Dropshipping kan ook een vorm zijn van handel.

Maar toch hangen er ook nadelen aan dit verdienmodel:

Nadeel van handel:

  • Je zult een voorraad moeten aankopen of aanhouden, wat kan zorgen voor een cashflow gevaar. Bederf of incourante voorraad (dat je producten bijvoorbeeld uit de mode raken). Je hebt dan bijvoorbeeld wel kosten gemaakt en geen omzet.
  • Advertentiekosten. Met handel wordt je niet zomaar gevonden. Je zult geld moeten investeren in advertenties. Je moet het dus goed in de gaten houden of je er daadwerkelijk ook winst uithaalt.
  • Breakeven: je marge moet overheadkosten dekken. Dit zijn jouw vaste lasten, denk aan bijvoorbeeld de huur van een winkelpand.

Verdienmodel #2 – Productie

Dit verdienmodel lijkt heel erg op handel. Het enige verschil is dat het hele proces wat langer is. Je bent van A tot Z alles aan het doen. Hierdoor voeg je nog meer waarde toe en hierdoor kun je ook hogere marge toevoegen. Van ontwikkelen, tot verpakken, tot verzenden etc.

Nadelen van productie:

  • Veel volume
  • Lage productiekosten
  • Veel bijkomende aspecten

Verdienmodel #3 – Service

Je bent bijvoorbeeld websitebouwer, je bouwt voor een relatief laag bedrag een website. Maar daaraan vastgekoppeld verkoop je een onderhoudspakket. Hier haal je de meeste marge uit.

Voordelen van dit verdienmodel:

  • Stabiele omzet: Je weet hoeveel abonnementen je hebt lopen x hoeveel jaar.
  • Klantbinding: Je klanten weten wanneer ze bij jou moeten aankloppen
  • Jarenlange samenwerking

Het nadeel van dit verdienmodel is dat je vaak heel veel kleine klanten met een laag maand bedrag hebt. Daarentegen moet je alle klanten wel goed waarnemen en je processen moeten goed op orde zijn.

Verdienmodel #4 – Nacalculatie

Dit zie je vooral bij dienstverlenende organisaties. Het is ook het meest voor de hand liggende business model en het is ook het makkelijkste businessmodel. Want je zet letterlijk jezelf in: je kennis, je uren, je handen.. Je ruilt je tijd in voor een bepaald uurtarief.

Nadelen van dit verdienmodel:

  • Afhankelijk van jou. Werk je een keer niet, dan heb je ook geen inkomsten;
  • Tijdgebonden;
  • Sky is niet the limit. Op een gegeven moment is je tijd op, en kan je alleen je tarief nog verhogen.

Dan komen we nu bij de wat meer passievere verdienmodellen;

Verdienmodel #5 – Programma’s

Een programma is een soort traject met een begin- en een eindpunt. Het beginpunt is dat het klant iets niet weet, een probleem heeft. Het eindpunt is dat de klant de oplossing heeft, het resultaat weet. Bij mij is dit mijn Plan Your Profit programma. Wanneer iemand instapt heeft diegene nog weinig kennis en wanneer hij/zij het programma heeft afgerond, beschikt diegene over de juiste kennis op het gebied van financiën.

Voordelen:

  • Dit kan in een soort groepstraject. Hierdoor heb je een hogere marges. Zelfde tijd, maar meerdere mensen die je in 1 keer kan helpen.
  • En omdat je het op een bepaald manier hebt vastgelegd, kun je je kennis op een oneindige manier toepassen. Vaak wordt het daardoor ook waardevoller voor je klant.
  • Je kunt dit dan volledig of gedeeltelijk automatiseren.

Nadelen:

  • Sales, je marketing. Je bent gewend om je klant op een bepaalde manier aan te spreken. Er moet een nieuwe tactiek verzonnen worden, hoe je jouw ideale klant kan aantrekken.
  • Nieuwe vaardigheden aanleren. Dit gaat of tijd kosten of geld kosten. Denk aan het opnemen van video’s, editten van video’s, een online leeromgeving maken, etc. Je kan het zelf doen (dit kost je tijd) of je kan het door een VA laten doen (dit kost je geld)
  • Kost je dus tijd en geld

Verdienmodel #6 – Schaalbare producten

Hierbij kun je denken aan losse cursussen, betaalde e-books, betaalde sheets, betaalde podcasts, etc. Producten die je volledig kan automatiseren. Je zet het op je website, de klant kan het aanschaffen en daarna is het klaar.

Voordelen:

  • Volledig te automatiseren;
  • Je kan problemen oneindig oplossen;

Nadelen:

  • Niet altijd passief. Je moet toch altijd wel ‘reclame’ maken voor het product.
  • Marketing en sales blijven dus altijd doorgaan.

Verdienmodel #7 – Abonnementen

Met een abonnement zorg je ervoor dat je geen gat in je inkomen hebt als je bijvoorbeeld een keer op vakantie bent.

Voordelen:

  • Met een abonnement kun je zeggen dat je een klant voor het leven hebt. Een klant is een drempel overgegaan, heeft de aankoop gedaan en de drempel om dan op te zeggen is wat hoger.
  • All-in package
  • Stabiele omzet

Nadelen:

  • Je moet het wel interessant houden;
  • Vaste prijs: voor de ene klant ben je misschien meer klant kwijt dan voor de andere klant.
  • Tijdsbesteding is niet altijd gelijk. In januari bijvoorbeeld heel erg druk en februari bijvoorbeeld wat rustiger.

Verdienmodel #8 – Reclame / Affiliate Marketing

Met reclame bedoel ik reclame die je op je website zet en je daar inkomsten uithaalt. Bijvoorbeeld via Google Ads. Affiliate marketing is een manier waarbij jij linkt naar bepaalde producten of diensten en wanneer iemand het product of de dienst via jouw link aanschaft, krijg jij hierover een commissie.

Voordelen:

  • Makkelijke manier van omzet
  • Redelijk passief: je moet wel je blogs schrijven en up to date houden;

Nadelen:

  • Veel volume nodig: je verdient meestal weinig per klik, dus je moet veel volume hebben om veel te verdienen.
  • Je eigen ervaring laten zien.

Wist je dat mijn Community ook een affiliate link heeft? Hiermee kun je jouw kosten terugverdienen!

Verdienmodel #9 – Netwerkmarketing

Een verdienmodel dat een best wel slecht imago heeft is Netwerkmarketing. Netwerkmarketing staat ook wel bekend als het piramide spel en je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan Tupperware. De producten van het hoofdbedrijf zijn niet in de winkel te koop en je kunt de producten kopen bij één van de ‘aanspreekpersonen’.

Voordelen:

  • Los of verweven in bedrijfsactiviteit;
  • Sneeuwbaleffect. Na een paar jaar zul je echt groeien en kun je hiermee echt 20K verdienen

Nadelen:

  • Slecht imago
  • Kan veel tijd kosten om het op te bouwen

Verdienmodel #10 – Freemium

Een product wat gratis is, waardoor het heel laagdrempelig is om in te stappen. Maar mocht je meer willen, dan is het betaald. Denk aan bijvoorbeeld een gratis e-book of het spel Fortnite (Gratis te downloaden, maar wil je verder komen zul je bijvoorbeeld coins moeten kopen).

Voordelen:

  • Laagdrempelig om aan te schaffen of te downloaden;
  • Gratis

Nadelen:

  • Tijd en geld investering (om bijvoorbeeld een funnel op te zetten.)
  • Omzet is onverwacht;
  • Stappen qua omzettreden zijn laag. De kans dat je vanuit een e-book een programma van 500 euro verkoopt is natuurlijk laag.

Dit waren 10 verdienmodellen die je kan gebruiken als ondernemer. Zelf gebruik ik ook een mix van verdienmodellen, zodat je niet afhankelijk bent van één verdienmodel met je inkomsten. Mocht je meer willen weten over verdienmodellen of andere interessante onderwerpen op dit gebied? Word dan lid van mijn Community. Hierin deel ik mijn kennis, kun je onbeperkt vragen stellen en krijg je toegang tot interessante Masterclasses. Meld je nu aan via deze link!

online boekhouder

Hi!

Ik ben Jenka. Ik help jou graag met al je vragen op het gebied van boekhouding en belastingzaken!

Instagram

Kom bij de boekhoud community!

Download het 'Grip op je cijfers'-pakket voor maar € 27!

Misschien vindt je dit ook interessant: